Ulu Semangkok ~ KOSMO 20 Okt 2007

Louis James Fraser adalah seorang pengembara dari Scotland yang mengusahakan bisnes perlombongan bijih timah di Malaya seawal 1890-an. Beliau juga dikatakan telah membina laluan kuda dari Gap ke Bukit Frazer untuk mengembangkan perniagaan bijih timahnya. Kehilangannya pada awal 1900 diselubungi misteri sebagaimana latar belakang kehidupannya yang sedikit diketahui khalayak.. Walaupun beliau hilang entah ke mana namun namanya telah diabadikan pada sebuah stesen bukit. Bukit Fraser, begitulah nama stesen bukit yang dikenali hingga kini.

Kami menempuhi perjalanan melalui jalanraya bengkang-bengkok seperti ular kena palu ke Gap. Jalanraya yang menghubungkannya dengan Bukit Fraser digunakan sejak 13 Disember 1921. Namun kini, jalanraya baru telah dibina untuk kenderaan naik ke tempat peranginan tanah tinggi itu dan mula digunakan sejak setahun yang lalu. Manakala yang lama hanya digunakan untuk kenderaan turun. Bukit Fraser juga merupakan salah satu dari tiga stesen bukit yang diteroka ketika kerajaan British menjajahi Negara ini di samping Bukit Larut yang dahulunya dikenali sebagai Bukit Maxwell.

Kami tiba di Gap yang terletak kira-kira 100 kilometer dari kotaraya Kuala Lumpur pada kira-kira pukul 2.30 pagi. Pagi itu begitu hening dengan bintang-bintang mengerdipan berlatar-belakangkan langit hitam pekat. Angin sepoi-sepoi bertiup dengan kedinginan udara tanah tinggi menggigit kebas tubuh kami yang keletihan. Hanya bunyi riang-riang dan cengkerik menjadi melodi memecah ketenangan malam yang sepi itu.

Cuaca cerah meriah dengan langit biru menyambut kami di pagi hari yang baru. Keadaan sekeliling masih tenang, berkabus dan sejuk seperti mana kami sampai dalam kegelapan awal pagi. Tidak banyak kenderaan yang lalu lalang melalui jalanrayanya yang menghubungkan Kuala Kubu Baru di sebelah Selangor dengan Raub di sebelah Pahang. Udara paginya dirasakan begitu dingin dan menyegarkan, sesuatu yang tidak mungkin dinikmati di kotaraya yang penuh noda stres dan pencemaran.

Kelihatan Rumah Rehat Gap yang pada satu masa dahulu tidak menang tangan menerima tetamu kini amat kurang dikunjungi. Bangunan dengan senibina Inggeris yang bercat putih dan hitam dengan landskap terjaga rapi itu dibina melebihi sekurun yang lampau. Kedai makan usang yang dibina dari papan juga lengang dari sebarang pelanggan. Berapa lama lagi mereka dapat bertahan. Bangunan kayu tanpa dinding juga turut kelihatan masih berdiri teguh walaupun usang dimamah usia.

Kami hanya menjamah sedikit makanan dan meneguk sedikit minuman sebelum mula mengatur langkah pada pukul 8.00 pagi. Kami kemudiannya menyimpang ke arah tebing bukit yang menghijau dengan resam. Kami mendaki tebing bukit yang sangat curam dan licin itu. Denai hutannya pula subur dengan rumpun-rumpun buluh yang masih basah dengan titisan embun.

Sukar menyusun langkah melalui trek yang subur dengan rumpun-rumpun buluh itu. Batang-batang matinya yang tumbang jadi penghalang manakala daun-daun keringnya yang berguguran menjadikan trek licin dan sukar dijadikan tempat berpijak ketika mendaki dan menuruni cerun curam. Tetapi flora dari famili Graminae dan sub-famili Bambusoidea ini dikenali sains sebagai tumbuhan yang mempunyai kadar pertumbuhan paling pantas di dunia. Sesetengah spesis mampu menokok pada ketinggian empat kaki sehari!

Buluh juga mewarnai kehidupan masyarakat pelbagai bangsa di dunia ini. Masyarakat Orang Asli menggunakannya sebagai sumpitan, bahan penting dalam pembuatan rumah dan rakit untuk berlayar di sungai. Di kalangan masyarakat Cina purba pula, buluh digunakan dalam pembuatan kertas. Sementara itu, di tangan tukang-tukang Jepun yang mahir, buluh masih digunakan untuk membuat kipas, seruling dan lain-lain kraftangan berseni tinggi. Selain dari itu, penduduk miskin terutamanya yang tinggal di selatan kepulauan Mindanao di Filipina, menggunakan batang-batang buluh untuk membina rumah kediaman. Rebung, iaitu pucuk buluh, dihargai sebagai hidangan lazat samada dijeruk atau dimakan segar.

Kami terus mendaki trek curam itu tanpa henti dan tiba di puncak Gap kira-kira 45 minit kemudian. Kami terduduk keletihan dengan berlencunkan peluh. Terdapat beirut dengan struktur konkrit berketinggian kira-kira tiga kaki terbina di tengah-tengahnya. Kawasan itu lapang tetapi agak sukar menikmati pemandangan sekitar dek pepohon menyuburi dan memagari sekeliling. Kami menjamah sedikit makanan dan menogok minuman sambil duduk melepak di persekitaran penuh keheningan yang jauh dari sebarang ketegangan.

Kira-kira pada pukul 9.15 pagi, kami menyambung perjalanan setelah kemengahan berganti keafiatan dan setelah mengambil gambar kenangan. Kami menuruni dan mendaki trek yang agak curam. Kadangkala, keheningan alam yang indah dan penuh kehijauan itu dihiasi dengan bunyi siamang yang bersahut-sahutan. Bunga pelbagai saiz dan rupabentuk, dengan rona-rona kuning, putih dan merah turut memberi kesegaran kepada laluan yang kami lewati. Dunia indah yang jauh dari hiruk pikuk hutan batu yang cukup memberikan ketenangan kepada sesiapa yang tidak jemu-jemu menjelajahi denainya.

Kami terus berjalan bermandikan keringat sebelum terhenti di dahan tumbang yang telah lama mereput. Seekor arthropod, Platyrachus sp., merupakan antara ribuan penghuni belantara yang sering kelihatan merayap perlahan di atas permukaan daun kering berhampiran tempat kami duduk berihat. Fauna herbivor itu mendapat nutrien daripada tumbuhan samada di lantai atau di dalam tanah hutan. Ulat gonggok juga mendapat nutrien daripada sumber yang sama.

Kami kemudiannya menyambung perjalanan menempuhi trek yang agak kering yang diselimuti daun-daun yang jatuh berguguran. Bunga-bunga berwarna putih juga turut kelihatan di samping kulat pelbagai warna yang penting sebagai agen pereputan dan pengitaran semula nutrien. Tiada definisi pembaziran di satu ekosistem yang sentiasa ujud dalam keseimbangan. Yang mati dan mereput akan dikitar-semula bagi menjamin kesinambungan kepada alam maya unik ciptaan Tuhan. Alam yang banyak memberikan manfaat tanpa jemu kepada manusia yang menghuninya sejak zaman berzaman.

Kami seterusnya menuruni cerun curam sebelum mendaki bukit yang mencanak. Selama 10 minit berikutnya, kami berhempas pulas melepasi halangan tersebut sebelum beirut penanda puncak tersergam di depan mata. Kira-kira tiga jam selepas meninggalkan kenderaan yang pakir di kaki lima jalan berhampiran Rumah Rehat Gap, kami selamat tiba di puncak Gunung Ulu Semangkok.

Puncak berketinggian 4,600 kaki itu sepi. Sesepi laluan yang kami daki sejak dari pagi tanpa bertemu mana-mana pendaki. Mungkin kami berenam sahaja yang menempuhi trek hingga kemuncaknya. Mungkin juga kami tidak bertemu mana-mana insan tatkala menamatkan pengembaraan ini kelak. Keheningannya ditambah dengan kabus tebal mengebari sudut pandangan. Pepohon sederhana tinggi memagari kawasan puncak yang turut disuburi semak paku-pakis seperti Matonia pectinata. Rama-rama pelbagai warna cerah turut terbang riang mewarnai dunia penuh ceria yang tercipta untuk kita semua.

Kami duduk berbual sambil juadah yang dibawa dinikmati bersama. Roti dengan tuna dan kepingan keju, buahan dan coklat dimakan penuh selera. Air mineral dan air tairu perisa mangga turut dijamu bagi pendaki yang dibelenggu keletihan, kelaparan dan kehausan. Bergambar kenangan tidak pernah kami abaikan. Cuaca pula berubah-ubah berkabus penuh kedinginan berselang-seli dengan kepanasan sang suria yang sekejap-sekejap menjelmakan diri dari celah-celah awan. Setelah agak lama berada di puncak, kami beransur-ansur meninggalkan kawasan berbeirut itu pada kira-kira pukul 12.00 tengahari.

Kami tempuhi kembali trek yang turun naik yang bertandakan pancang besi paip berisi simen. Pancang dicat merah yang terbit kira-kira lapan inci dari permukaan tanah itu merupakan sempadan dua negeri, iaitu Pahang dan Selangor. Kami melewatinya kembali dengan langkah perlahan tanpa henti. Kami kemudiannya berhenti di pertengahan jalan bagi mengembalikan kecergasan yang menyusut dek berjalan berjam lamanya di bawah naungan pepohon berkayu yang ujud sejak ratusan tahun.

Kami turut mengintai di celah-celah pepohon berkayu yang menyuburi tebing tinggi. Keindahan tanah-tinggi Banjaran Titiwangsa dapat kami nikmati. Tebing curam banjaran yang menghijau itu turut ditumbuhi pokok paku pakis, Cyathea sp. Pokok yang kelihatan seperti palma itu berketinggian antara satu hingga lima meter. Manakala spesis tertinggi di dunia, yang mampu tumbuh setinggi 20 meter, hidup secara semulajadi di kepulauan Norfolk dan New Zealand. Terdapat kira-kira 470 spesis Cyathea di seluruh dunia manakala tidak kurang daripada 10 spesis ujud di Negara ini.

Sekeping papan tanda aluminum yang tergantung pada sebatang pokok turut kami temui. Papan tanda itu mungkin peninggalan British yang sering membuat kerja-kerja pemetaan di seluruh Negara. Masih terdapat sisa-sisa cat merah dengan tulisan “Ulu Tranum Forest Reserve” tertera di atasnya. Ia juga diterjemah dalam karakter Cina dan Jawi. Kami seterusnya mendaki semula ke puncak Gap dan berhenti rihat di situ sebelum meneruskan perjalanan turun melalui trek yang agak curam.

Kami berjalan tanpa henti dari tahap ini. Trek curam dan licin itu kami turuni dengan hati-hati. Sesekali kesepian hutan yang kami lewati dibingitkan bunyi burung enggang yang terbang tinggi. Enggang, spesis yang dikenali pengembara hutan dan endemik kepada kawasan Asia Tenggara sebagai antara avian paling besar dan mengeluarkan bunyi paling bising. Terdapat beberapa spesis enggang yang hidup bebas dalam hutan Negara ini.

Burung enggang merupakan fauna yang hidup berpasangan. Mereka mempunyai karakter yang menarik di mana yang betina akan bertelur dan mengeram di dalam sarang pada lubang-lubang kayu. Yang jantan kemudiannya akan menutup lubang itu dengan tanah liat sambil meninggalkan sedikit bukaan bagi memberi makan pasangannya. Enggang betina akan tinggal di dalam lubang itu di sepanjang masa sehinggalah anak-anaknya agak besar dan memerlukan makanan yang banyak. Barulah si-ibu memecah keluar dari sarang yang didiaminya sejak sekian lama.

Kira-kira pada pukul 2.30 petang, kami tiba di Rumah Rehat Gap. Pengembaraan yang bermula dari awal pagi kini tiba di penghujungnya. Sekiranya kami disambut di awal paginya dengan cuaca cerah, kini di sebelah petangnya pula, langit mendung dengan angin bertiup kencang jadi pengganti. Kami kemudiannya cepat-cepat meninggalkan kawasan itu bagi mengelakkan ditimpa hujan yang mungkin turun bila-bila masa. Hujan yang tetap akan turun bagi menyambung kehidupan di alam yang serba indah ini.

4 Comments

1. sam sunshine said,

September 28, 2008 at 7:49 am

alhamdullilah …saya suka ruang ini kerana banyak membuka ruang-ruang baru yang menarik untuk dijelajahi…

2. en_me said,

May 11, 2009 at 6:37 am

nice photoblog.. tp nape lamer x update.. salammms