Datuk ~ KOSMO 08 Mei 2006

Kotaraya Kuala Lumpur masih lagi sibuk walaupun malam telah lama berlabuh. Jalanraya sesak dengan pelbagai kenderaan bermotor. Masing-masing sibuk menuju destinasi. Kami bergerak perlahan meninggalkan kotaraya dan menyusuri lebuhraya Utara-Selatan. Jam menunjukkan ke pukul 9.30 malam.

Kenderaan kami yang berkonvoi dengan tiga buah kereta meluncur laju dengan halaju maksima 110 km sejam menempuhi lebuhraya utama Semenanjung. Hampir satu setengah jam kemudian, kami meluncur keluar dari lebuhraya ke destinasi berikutnya, iaitu daerah Rembau di Negeri Sembilan.

Pukul 11.00 malam, ketiga-tiga kereta yang berkonvoi, berhenti dan pakir di hutan rekreasi Gunung Datok. Hairan juga kami, walaupun hari telah larut malam, kawasan tersebut terang benderang seperti di siang hari. Puluhan pengunjung masih berkumpul di sebelah situ di bawah simbahan cahaya kekuningan neon.

Sekumpulan remaja sedang tekun mendengar taklimat. Kami seterusnya mengemaskan peralatan dan bersiap-siap untuk menghadapi cabaran mendaki waktu malam yang sudah tentu menjanjikan kelainan. Tepat pukul 11.20 malam, ketika sesi taklimat kumpulan remaja tersebut masih berjalan, kami memulakan pendakian.

Kami meniti batu-batu jeram yang menjadi tumpuan pengunjung ketika hari cuti. Tempat itu agak terkenal juga, hanya 21 km dari pekan Tampin dan 15 km dari pekan Rembau. Saya juga mengisi bekas air sebelum meneruskan pendakian. Kami seterusnya menyusuri denai hutan dalam kegelapan malam.

Hanya lampu suluh di kepala menyinari denai hutan yang ditempuh. Bunyi riang-riang dan cengkerik memecah keheningan malam. Sudah sekian lama saya tidak menjejaki denai hutan di malam hari. Pada satu masa dahulu, ia pernah menjadi amalan saya dan rakan-rakan.

Mendaki gunung pada waktu malam memang tidak lari dari sebarang risiko. Pernah di satu malam yang sunyi sepi, ketika saya mengetuai sekumpulan tujuh pendaki, nyaris-nyaris saya dipatuk ular kapak. Insiden tersebut berlaku ketika kami sama-sama mendaki Gunung Ledang melalui laluan di sebelah Asahan, di Melaka.

Bagi mereka yang baru berjinak-jinak dengan aktiviti pendakian, ia mungkin boleh membantu. Fobia dan ketegangan perasaan oleh cerun curam dan bukit mencanak mungkin hilang kerana pandangan mata yang terbatas di malam hari. Mereka hanya sedar mengenainya apabila malam bertukar ke siang.

Entah di mana silapnya, Rosli, yang mengetuai kumpulan kami tiba-tiba terhenti. Perjalanan kami tersekat oleh bongkah batu besar. Rupa-rupanya, setelah kami mengamati keadaan sekeliling, kami telah tersasar dari arah sebenar. Nasib baik kami tidak berada terlalu jauh dari trek yang betul.

Gunung Datok mungkin tidak dianggap sukar terutamanya oleh pendaki-pendaki tegar. Walaupun telah mendaki kesemua gunung-gunung dalam kumpulan G-7 dan Gunung Tahan, saya masih bertanggapan bahawa kesukarannya masih boleh dirasa tatkala mendaki pada malam hari dengan menggalas pek berat mencecah 15 kg.

Kami kemudiannya menempuh kawasan yang agak lapang setelah berjalan kira-kira 30 minit. Terdapat kesan-kesan runtuhan pondok istirehat yang pernah digunakan 3 hingga 4 tahun lalu. Berdekatan kawasan itu kelihatan samara-samar laluan alternatif ke puncak Gunung Datok, satu laluan yang telah lama dilupakan.

Laluan alternatif tersebut tidak lagi dugunakan sekarang setelah laluan yang kami jejaki dibuka kira-kira 5 tahun yang lampau. Perjalanan melalui laluan alternatif tersebut adalah lebih jauh di mana pendaki perlu menambah masa perjalanan di antara 15 hingga 20 minit.

Saya dan beberapa rakan pendaki pernah menempuh pengalaman yang mencemaskan ketika berada di laluan tersebut. Ketika itu, pada satu senja, seekor ular berbisa melintas perlahan di hadapan kami. Kami membantu dan memerhatikan ular katang belang (Bungarus fasciatus) yang berwarna kuning berbelang hitam itu.

Insiden yang berikutnya adalah ketika saya dan seorang lagi rakan dikejutkan dengan seekor ular tedung selar (Ophiophagus Hannah), yang sedang menyusur semak. Kami yang sedang menuruni tebing curam berlari lintang pukang apabila terlihat ular berbisa paling besar di dunia itu.

Kumpulan kami terus mendaki bukit curam sebelum berjalan bersebelahan sebatang balak tumbang. Batang tumbang tersebut menandakan bahawa kami telah menamatkan hampir 50 peratus dari jumlah masa perjalanan. Kami telah mendaki selama sejam, jadi masih ada sejam lagi yang harus ditempuh.

Keadaan trek tidak banyak berubah, masih mencanak dan menguji minda. Kadang-kala kami menempuhi kawasan-kawasan yang agak landai, tetapi sebahagian besar laluan adalah mencanak. Kami bermandikan peluh walaupun di bawah suasana selepas tengah malam yang sepatutnya dingin dan nyaman.

Wani memberitahu saya bahawa beliau terlihat cahaya lampu di puncak Gunung Datok. Kami terus mendaki dan apabila tiba di kawasan yang boleh melihat langit terbuka, saya menunjukkan kepada Wani cahaya lampu yang dimaksudkannya. Nun jauh di angkasa, bulan sedang mengambang penuh!

Kami juga berhenti sekejap-sekejap menunggu rakan-rakan yang berjalan perlahan kerana keletihan. Walaupun bulan mengambang penuh namun keadaan persekitaran pada keseluruhannya terlalu gelap. Kanopi pokok menghalang cahaya indah ini daripada menerangi trek hutan yang kami tempuh.

Telah melebehi dua jam kami berjalan, keringat tidak henti-henti mengalir membasahi tubuh. Tepat pukul 1.30 pagi, tatkala ramai di antara manusia diulit mimpi indah di tempat tidur masing-masing, kumpulan kami yang seramai sembilan pendaki selamat tiba tapak perkhemahan berhampiran puncak Gunung Datok.

Rupa-rupanya ada kumpulan lain yang telah mendahului kami. Peralatan dan beg galas mereka memenuhi ruang pangkin pondok istirehat. Mereka juga telah mendirikan khemah dan tarpaulin. Pondok satu lagi dan tandas telah lama menyembah bumi. Sisa-sisa runtuhan seperti bumbung zink dan tiang kayu masih jelas kelihatan.

Kami kemudiannya bergotong-royong mendirikan sebuah khemah empat orang untuk peserta wanita. Yang lelakinya pula diperuntukkan sehelai tarpaulin yang mempunyai dwifungsi, ruang memasak dan tempat untuk melelapkan mata. Angin malam bertiup kencang menyebabkan saya menggigil kesejukan.

Kami kemudiannya menggoreng jemput-jemput dan menyediakan minuman air mata kucing panas. Sedapnya hingga menjilat jari. Kami makan dan minum sepuas-puasnya sebelum menyarung beg tidur. Tidak lama kemudian, kesemua daripada kami terlena diulit mimpi-mimpi indah hingga ke siangnya.

Keesokan harinya, kami duduk berkumpul bersama-sama bagi menyediakan juadah sarapan pagi. Kesemuanya makanan mudah agar cepat siap untuk dimakan. Telor goreng, sosej goreng dan roti sanwic. Minumannya juga mudah, mata kucing kering yang direbus bersama gula, minuman istimewa yang cukup enak.

Tempat kami berkhemah kemudiannya dibanjiri pendaki dari kalangan kanak-kanak sekolah. Ramai juga remaja yang datang. Saya juga pernah tersua dengan seorang warga emas berketurunan Cina yang telah mencecah usia lanjut 70 tahun. Beliau kerap mendaki Gunung Datok seorang diri.

Menurut beliau, yang pernah mendapat rawatan dari seorang pakar kiropraktik, 98% masalah tulang belakang boleh disembuhkan tanpa prosedur pembedahan. Beliau juga memberitahu bahawa mendaki gunung seorang diri memberikan kepuasan kepada beliau yang telah dikurniakan beberapa cucu.

Kami kemudiannya mendaki bongkah batu besar dan anak-anak tangga besi untuk ke puncak Gunung Datok yang terletak kira-kira 100 meter dari tempat kami berkhemah. Kami disambut dengan suasana sibuk sekumpulan pelajar yang sedang memanjat tangga besi untuk ke puncak gunung itu.

Cuaca agak panas pada hari itu. Kami difahamkan bahawa sekumpulan pelajar yang berada di puncak berasal dari Negara jiran, iaitu Singapura. Pemandangan dari puncak sungguh indah. Langit biru dengan tompok-tompok awan putih memperlengkapkan warna kehijauan hutan hujan tropika.

Kami berhati-hati mendaki bongkah-bongkah batu di sebelah puncak gunung. Kesilapan boleh membawa padah. Tiada toleransi untuk sebarang kesilapan, kerana kesilapan boleh membawa maut. Keseronokan dicari dan keselamatan dijagai, barulah aktiviti lasak ini memberi makna kepada mereka yang menceburkan diri.

Terdapat sebuah struktur batuan yang terbentuk seperti gua berhampiran puncak. Keadaannya terlindung dari elemen-elemen ekstrim cuaca seperti hujan ribut dan sinaran terik sang suria. Bahagian dalamnya juga dingin walaupun ketika panas terik di luar dan sesuai dijadikan tempat bermalam.

Kami kemudiannya bergambar kenangan sebelum turun ke tapak perkhemahan. Laluan dari tapak perkhemahan ke puncak agak sesak dengan pengunjung-pengunjung yang baru tiba. Sememangnya puncak sempit tetapi cantik dengan bongkah batu besar dan tidak pernah sunyi dari kunjungan pendaki ketika hari cuti.

Kami seterusnya mengemaskan peralatan dan sampah sarap dibungkus rapi untuk dibawa turun. Moto seperti “Take nothing but photographs and leave nothing but footprints” (Jangan ambil apa-apa kecuali gambar dan jangan tinggalkan apa-apa kecuali tapak kaki) perlu menjadi amalan semua pendaki.

Kami kemudiannya meninggalkan tapak perkhemahan kira-kira pukul 12.00 tengahari. Sakit juga lutut dibuatnya ketika turun dan menggalas beg berat menambahkan lagi kesakitannya. Namun keseronokan mendaki mengatasi segala-galanya, ibarat kata pepatah, alah bisa tegal biasa.

Hutan di sekitar Gunung Datok boleh diklasifikasikan kepada hutan dipterokap bukit dan hutan dipterokap atas. Klasifikasi itu adalah berpandukan ketinggian di mana hutan gunung atau montane hanya bermula pada paras 1,200 meter sedangkan puncak Gunung Datok tidak mencecah 1,000 meter.

Pokok-pokok kayu seperti Seraya, Keruing dan Meranti Bukit boleh ditemui di sekitar Gunung Datok. Pokok petai (Parkia javanica), nama yang tersohor di kalangan penggemar ulam juga boleh ditemui di sebelah situ. Petai merupakan makanan kegemaran ramai dari keluarga kekacang (Leguminosae) yang kaya dengan protin.

Kami tiba di hutan rekreasi Gunung Datok sejam kemudian. Suasana masih sibuk seperti semalam ketika kami meninggalkan tempat tersebut untuk ke puncak. Kami kemudiannya duduk berendam dalam jeram dengan cucuran air terjun kecil di kepala bagi memperlengkapkan ekspedisi kali ini.

Seterusnya kami meninggalkan hutan rekreasi Gunung Datok dengan membawa seribu kenangan manis. Kami kemudiannya singgah di pertengahan jalan untuk menikmati makanan panas dan minuman dingin yang menyegarkan tubuh sebelum pulang semula ke tempat asal kami di Bandaraya Kuala Lumpur.

4 Comments

1. October 15, 2008 at 5:42 am

[…] Datuk ~ KOSMO 08 Mei 2006 […]

2. bahariah baharudin said,

February 27, 2009 at 8:43 am

h’ve been here last jan 09. one of the participant 4 the Sidang Gunung. but still must take the chance to climb up the pick. so with 5-6 of the newly-met friends, we make our own time to enjoy strolling to the pick…
    tired, breathless n all the combination… n at last i was there to enjoy the greatness of ALLAH swt.

3. tamrin said,

June 18, 2010 at 4:00 pm

cuba daki gunung indon la…